DonațiiAjutați-ne cu o donație, prin PayPal sau transfer bancar!

Castitatea – frumoasa virtute angelică

În documentul pregătitor pentru următorul Sinod care dorește a se adresa în special ”lumii tinerilor în discernământul său vocațional” se face o referire vagă, într-un singur loc la ispitele de necurăție care domină anturajul tinerilor:

angeli-bibbia”Merită o mențiune specială noua media, care de-a dreptul s-a convertit pentru generația tânără într-un lăcaș de viață; oferă multe oportunități inedite, în special referitor la accesul la informație și la construirea relațiilor la distanță, dar în același timp prezintă riscuri (de exemplu hărțuirea cibernetică, jocurile de noroc, pornografia, chat-room, manipulările ideologice etc). În ciuda a multor diferențe între diferite regiuni, comunitatea creștină continuă să-și construiască prezența în acest nou aeropag, unde fără îndoială că tinerii au ce învăța.”

Pr. Ernesto  Julia se întreabă dacă oare pornografia este singurul risc, care și el e menționat într- formă colaterală..

”Tinerii au nevoie de cuvinte clare și precise care să le orienteze în lumea în care trăiesc.” Ei sunt invadați de o propagandă și supuși unor presiuni sociale care le dau impresia că vor întâlni fericirea dacă dau mai multă atenție instinctului sexual care începe să înflorească în trupul și în imaginația lor.

Oamenii de știință recunosc daunele provocate în adolescență și în tinerețe, chiar și la vârsta adultă la cei care care se lasă implicați în experiențe sexuale.

Amoris Laetitia menționează totuși pudoarea ca fiind ”o apărare naturală care protejează intimitatea și evită utilizarea trupului ca obiect sexual.”

”Se face un mare bine tinerilor dacă li se vorbește despre realitatea necurăției cu toată claritatea și amabilitatea din lume: este singura cale de a trăi sexualitatea cu iubire adevărată, prin dăruirea persoanei întregi în căsătorie”, afirmă pr. Ernesto Julia.

Papa Ioan Paul II a fost întrebat de un student: ”După Dvs , ce înseamnă iubirea pentru noi tinerii?”

El a răspuns: „Vreau să unesc această întrebare cu altele în care vorbiți despre preocuparea și deconcertarea voastră din cauza ambientului ‘hedonist exasperat’, a ‘pornografiei atât de extinse’, a ‘mentalității permisive’ care conduc în mod fatal la uitarea altor valori mai înalte și indispensabile”  Și continuă: ”Sunt de acord cu voi. A iubi în mod autentic , ca și creștini, înseamnă azi să înoți împotriva curentului, să fi  om integru care numește răul rău și binele bine și care se împotrivește  stilului de viață care afirmă că a iubi și a trăi sexualitatea este același lucru. Dacă vreți să trăiți în stilul iubirii lui Cristos, pregătiți-vă să învățați a suferi cu El, împreună cu El.”

Și Papa le explică tinerilor că a iubi în mod creștin nu înseamnă doar a se apăra de tentații și a renunța la plăceri obsesive.

”A iubi în mod creștin ne înaltă să ne îndrăgostim cu tot sufletul, păstrând legătura cu Dumnezeu și acceptând să dăruim viața noastră precum un dar complet fără a căuta o posesie egoistă. Iubind astfel veți avea inteligența și cultura iubirii și veți vedea și vă veți bucura de exigențele dăruirii de sine, trup și suflet, în lucruri foarte concrete precum căsătoria și celibatul.”

Nici Domnul nostru Isus Cristos nu s-a limitat la recomandarea generică către tineri că au de trăit castitatea, ci a mers până la condamnarea gândurilor necurate, a adulterului comis în inimă, a apărat indisolubilitatea căsătoriei. La fel de puțin permisivă a fost prima comunitate de creștini care au fost instruiți direct de către apostoli și discipolii care l-au cunoscut pe Domnul.

 

don-boscoCastitatea – cea mai frumoasa virtute angelică după Sf. Don Bosco (în imagine, stânga), aceea care ne aseamănă cu îngerii din Ceruri și care, dacă suntem fermi, ne face să-l vedem cu adevărat pe Dumnezeu. (Mt 5,8)

Virtutea atât de iubită și de căutată care ne-a dat atâta bătaie de cap (și continuă să ne dea) pentru a o agonisi și a o menține; este în cele din urmă o Doamnă frumoasă care dorește de la noi bătălia unică contra lumii și al Principelui ei cu tentațiile și seducțiile sale.

Întreaga viața a lui Don Bosco a fost impregnată de anecdote, semne și învățături în jurul castității.

Adevărații educatori și pedagogi nu fac abstracție de problemele cele mai intime ale tinerilor, ci le numesc pe nume și sunt profund preocupați de acestea, precum Sf. Don Bosco!

Prelucrare după: Castidad: ¿hablamos de ella?