Lupta împotriva ideologiei bebelușilor concepuți de designeri
Părintele Shenan Boquet analizează proiectul bebelușilor designer, care prinde rădăcini în lumea occidentală și constituie o deviere crasă și periculoasă de la tot ceea ce știm despre conceperea copiilor.
Articolul denunță apariția unei inițiative din Silicon Valley care urmărește crearea de copii modificați genetic, un proiect considerat periculos și profund neetic. Compania Preventive, finanțată de persoane influente precum Brian Armstrong (Coinbase) și Sam Altman (OpenAI), caută să ocolească legislația americană ce interzice editarea genetică a embrionilor umani, mutând experimentele în țări precum Emiratele Arabe Unite.
Conform Wall Street Journal, investitorii au luat în considerare chiar și realizarea proiectului în secret, pentru a anunța „primul copil modificat genetic” înainte ca lumea științifică să poată obiecta.
Deși Preventive pretinde că vizează tratamentul bolilor ereditare, experți în genetică afirmă că este vorba, de fapt, despre un proiect de „îmbunătățire a bebelușilor”, o formă modernă de eugenie. Armstrong însuși a vorbit public despre „accelerarea evoluției”, selecția embrionilor „care îți convin cel mai mult” și chiar despre folosirea unor „pântece artificiale”.
”Fără îndoială, arată Părintele Boquet, mulți oameni vor fi păcăliți de afirmațiile Preventive conform cărora pur și simplu lucrează pentru a scăpa lumea de flagelul bolilor ereditare. O astfel de persoană nu greșește complet atunci când crede că terapiile genetice, în general, pot fi promițătoare ca un progres pozitiv al tehnologiei (de exemplu, Biserica Catolică susține cercetarea care vizează vindecarea bolilor și consideră intervenția genetică acceptabilă moral atunci când respectă demnitatea umană și nu implică distrugerea embrionilor umani). Cu toate acestea, ceea ce urmărește Preventive nu se încadrează în această categorie. Este distopic, chiar satanic.”
Articolul reamintește că Biserica Catolică distinge între două tipuri de intervenții genetice:
Terapia somatică – acceptabilă moral dacă respectă demnitatea pacientului și nu afectează urmașii.
Terapia liniei germinale – problematică, deoarece modificările se transmit generațiilor viitoare, iar riscurile sunt încă enorme.
Terapia celulară somatică este o formă de terapie care vizează eliminarea defectelor din alte celule decât celulele reproductive. În acest caz, editarea genelor poate elimina boala pentru un pacient, dar genele editate nu sunt transmise viitorilor copii ai persoanei ale cărei gene au fost editate. Astfel de terapii pot fi, în principiu, licite din punct de vedere moral, a declarat CDF (Congregația pentru Doctrina Credinței a Bisericii Catolice), enumerând diverse condiții care ar trebui îndeplinite pentru ca astfel de terapii să fie acceptabile.
Terapia cu linii germinale, pe de altă parte, prezintă probleme etice mult mai dificile. În acest caz, genele care sunt editate pot fi transmise generațiilor viitoare, cu toate implicațiile uimitoare pe care le implică acest lucru, adică un om de știință dintr-un laborator ar putea schimba permanent codul genetic al generațiilor de oameni.
„Manipularea genetică devine arbitrară și nedreaptă atunci când reduce viața la un obiect, când uită că are de-a face cu un subiect uman, capabil de inteligență și libertate, demn de respect indiferent de limitele sale; sau când tratează această persoană în funcție de criterii care nu se bazează pe realitatea integrală a persoanei umane, cu riscul de a-i încălca demnitatea.
În acest caz, expune individul capriciilor celorlalți, privându-l astfel de autonomia sa.”
― Papa Ioan Paul al II-lea, Discurs la încheierea celei de-a 35-a Adunări Generale a Asociației Medicale Mondiale
Documentul Dignitas Personae (2008) subliniază că, în stadiul actual, orice terapie asupra liniei germinale este moralmente ilicită, mai ales când implică crearea, selecția și distrugerea embrionilor umani, cum se întâmplă în proiectele de tip Preventive.
Autorul leagă aceste inițiative de ideologia transhumanistă, promovată de unii lideri tehnologici precum Altman, care visează la „proiectarea propriilor descendenți” și la un viitor în care omul fuzionează cu mașinile.
Identitatea fondatorilor Preventive este extrem de revelatoare. Există, așa cum am văzut, Armstrong, cu viziunile sale despre „clinica FIV a viitorului”, care este fantezia unui eugenist. Dar, de asemenea, finanțatorii proiectului sunt CEO-ul Open AI, Sam Altman, și partenerul său de același sex.
Părintele Boquet constată: ”Relația (homosexuală) în care se află Altman nu este deloc lipsită de importanță în ceea ce privește oferirea unei perspective asupra motivațiilor sale pentru susținerea acestei tehnologii. Cuplurile de același sex nu se pot reproduce, prin natura lor. Cu toate acestea, a devenit extrem de comun ca cuplurile de același sex masculin să încheie contracte cu o „mamă surogat”, care poartă un copil conceput prin fertilizare in vitro folosind unul dintre spermatozoizii cuplului.
Întregul proces de FIV și mamă surogat este prin natura sa impregnat de un etos tulburător de eugenic și consumerist. Adesea, cei care doresc să aibă un copil în acest mod vor „căuta” o donatoare de ovule ideală, în speranța de a maximiza anumite trăsături „dezirabile” la copil. Totuși, stăpânirea editării genetice ar duce acest lucru la un nivel complet nou, permițând crearea de embrioni umani personalizați.”
Cardinalul Robert Sarah avertizează că acest curent exprimă o formă de dispreț față de limitele naturale ale omului și riscă să ducă la dezumanizare și autodistrugere.
Articolul concluzionează că adevărata cale morală este aceea de a respecta demnitatea umană, limitele create de Dumnezeu și statutul omului ca ființă creată, nu „proiectată” de alți oameni.
Tehnologia genetică poate fi benefică doar în măsura în care rămâne terapeutică și nu transformă ființele umane în produse personalizate.
Părintele Boquet face apel la liderii politici să oprească astfel de „experimente Frankenstein”, care ar putea deschide ușa către un „iad pe pământ”.
…………
Adaptare după articolul Pr. Shenan Boquet: ”The Fight Against the Ideology of Designer Babies”


„Manipularea genetică devine arbitrară și nedreaptă atunci când reduce viața la un obiect, când uită că are de-a face cu un subiect uman, capabil de inteligență și libertate, demn de respect indiferent de limitele sale; sau când tratează această persoană în funcție de criterii care nu se bazează pe realitatea integrală a persoanei umane, cu riscul de a-i încălca demnitatea.