Rolul tău în Mișcarea pro-life
|Descoperă rolului tău în mișcarea pro-viață: inspiră-te de la activiști care au găsit 115 bebeluși în D.C.
Într-o știre recentă, activiști pro-viață din Washington, D.C. au recuperat numeroase cadavre de copii avortați care fuseseră aruncați de o clinică de avort din zonă. Părintele Shenan Boquet evaluează cazul și arată importanța acestuia pentru mișcarea pro-viață și pentru catolici, încurajându-i să-și intensifice lucrarea, păstrând în același timp limitele prudenței.
Descoperă care e rolul tău în Mișcarea Pro-Vita:
Inspiră-te de la activiști care au găsit 115 bebeluși în D.C.
Ted Wojcik: Bună ziua! Bun venit la podcastul „Cultura vieții“ găzduit de Human Life International. Mă numesc Ted Wojcik, specialist în cercetare pentru misiuni și sunt aici împreună cu părintele Shenan Boquet.
Părintele Shenan Boquet: Bună, Ted, sunt mereu bucuros să fiu din nou aici cu tine.
T. W.: Azi vorbim despre articolul dvs. recent, Spirit și viață, un subiect destul de întunecat și oribil, sincer vorbind, vom încerca să evităm detaliile, dar pentru cei ce ne ascultă, vom oferi un scurt rezumat. Pentru cei care doresc mai multe detalii, pot găsi pe hli.org/news și găsi articolul despre copilași nenăscuți recent descoperiți în Washington D.C. Părinte, dacă ne puteți face un scurt rezumat, fără detalii teribile.
Părintele Shenan Boquet: Sunt sigur că cei care ne ascultă sunt familiarizaÈ›i cu acest subiect deja, este vorba despre 115 copilaÈ™i nenăscuÈ›i. Povestea se învârte în jurul faptului că aceste 115 fiinÈ›e umane, nu numai că viaÈ›a le-a fost luată de crima È™i brutalitatea avortului, ci au fost consideraÈ›i gunoaie. După cum ai spus, există multe detalii, imagini, etc. AÈ™ direcÈ›iona oamenii spre articolul meu să dea click pe link-uri pentru a înÈ›elege întreaga poveste È™i oamenii implicaÈ›i. Ceea ce s-a întâmplat este că trei activiÈ™ti pro-viață, în acest caz femei, au fost prezente la acea clinică de avort pentru a se ruga, a mijloci È™i au văzut cum o firmă de preluat gunoaie ridică rezidurile undeva lângă clădire. Când au întrebat: È™tiÈ›i ce se află în aceste cutii, persoana a răspuns: nu È™tiu. Când i-au explicat: Uite, asta se află înăuntru, recunoscând că sunt fiinÈ›e umane care se aruncă, copilaÈ™i nenăscuÈ›i. „Am putea să-i luăm noi?“ AÈ™a se desfășoară acest caz. Ceea ce m-a îndemnat să scriu acest articol nu a fost doar ca cititotrii mei de la HLI să È™tie – uneori oamenii ratează unele cazuri – ci È™i ca noi să vorbim despre asta. Când privim la pledoaria în acest caz, a fi o voce pentru cei fără de voce, cei care nu se pot apăra singuri de violenÈ›a avortului, în această situaÈ›ie, de altă violență, È™i anume a fi aruncaÈ›i ca niÈ™te gunoaie, trataÈ›i ca o sticlă de plastic. Este vorba despre a proteja, a apăra viaÈ›a umană de la începuturi pentru a evita astfel de tragedii. ÃŽn al doilea rând, chemarea noastră de a cere un comportament respectuos al acestor fiinÈ›e umane a căror viață le-a fost luată. Asta e ceea ce m-a determinat să scriu acest articol. Doar repet, există multe detalii importante, citate, pentru cei interesaÈ›i, există imagini, cazul e în desfășurare. Sper ca oamenii să citească articolul. Desigur că nu l-am scris ca È™tire, vorbesc în detaliu, despre principii, respect, problema È™i violenÈ›a avortului. Despre aceasta vom vorbi azi. Â
T. W.: Avertisment pentru cei care vor să afle detaliile, sunt foarte cumplite și întunecate, deranjante. Eu însumi nu am privit acele folografii, sunt sigur că sunt foarte descriptive.
Părintele Shenan Boquet: Nu am spus asta, dar 100 din copii au imagini, dar veți vedea și 5 dintre ei care puteau trăi, aveau mai mult de 24, 25 săptămâni. Aici începe să se dezvolte cazul, cum și-au găsit sfârșitul acești copii, nu doar în clinică. Întrebarea e cum. Unul din ei s-a născut viu și cum a ajuns să moară. Mai sunt multe incertitudini, cazul e în desfășurare. Trist e nu numai că vorbim despre tragicul sfârșit al vieții umane în aceste acte violente ale avortului, dar și cum statul nostru continuă să protejeze industria avortului. Chiar și când astfel de cazuri sunt aduse la lumină și demascate, FBI, guvernul, agențiile care ar trebui să pună întrebări, mai ales despre acei cinci copii, dar nu o fac. Până acum a fost ignorat, unii au încercat să readucă subiectul în discuție. Guvernul spune că nu vede nici o crimă aici, șeful poliției a comentat recent. Articolul menționează aceste lucruri, iar cei interesați pot privi mai adânc. Se scrie mult pe subiect, ceea ce e bine, cazul este adus la suprafață. Ar trebui să fim îngroziți de avort în sine, ceea ce știu că suntem, dar văzând ceea ce ne-a dezvăluit acest caz.
T. W.: Desecrarea vieții umane. Nu li s-a acordat o înmormântare corespunzătoare. În cele din urmă, majortitatea acestor copii au avut parte de o înmormântare catolică, dar nu și acei cinci care au fost avortați la un stadiu de sarcină avansat. Aceasta e cel puțin una din tragediile care se întâmplă. Totuși, trecând de la aceste detalii pe care oamenii le pot afla, ați menționat că ar trebui să fim îngroziți, iar acesta e răspunsul natural la acest lucru, răspunsul creștin pentru viață, desigur. Unde mergem de aici mai departe?
Părintele Shenan Boquet: Este o conversație grozavă, nu ceva nefamiliar pentru audiența noastră, dar pentru pledoarie. Considerând oamenii care au intervenit aici. Au avut oportunitatea, și-au dat seama că pot interveni, au putut acorda o înmormântare propice pentru rămășițele acestor ființe umane. Cazul s-a dezvoltat diferit datorită acestor detalii. Acest grup minunat de femei, și multe alte grupuri din lumea întreagă stau în solidaritate cu cei nenăscuți și cu aceste femei care simt că nu există altă alternativă, alte cale decât să ia viața copiilor lor. Există atâtea căi prin care se arată sprijin. Aceasta m-a ajutat pe mine să mă întreb, eu care deja sunt implicat într-un apostolat catolic, angajat în acest subiect de câteva decenii deja, dar m-am oprit și m-am întrebat: ce fac? Fac destul? Avem personal aici la HLI care au fost cu noi de aproape 30 de ani, au început salvând copiii și pe mamele lor, în solidaritate, unii chiar au fost arestați. Au dorit să se pună în linia de bătaie, pentru a proteja viața umană și mamele de acestă crimă, spunând că acest lucru e greșit. Mulți oameni au fost implicați în acesta, dar de fiecare dată când dau peste un astfel de caz care devine titlu de ziar – multe nu sunt – dar acesta se întâmplă zilnic în țara noastră: clinici de avort care aruncă rămășițele ființelor umane precum ar fi gunoi. Se întâmplă în fiecare zi în cartierele noastre. Uneori oamenii trec cu mașina pe lângă aceste clinici și nici nu își dau seama ce se întâmplă acolo. Scriind articolul, am reflectat: eu ce fac? Fac destul prin munca mea? Ce aș mai putea face? Desigur pot scrie, pot relata cazul, pot ajunge la publicul HLI, pot ține acest podcast, dar e destul? Pot scrie senatorului, oamenilor din congres, pot scrie scrisori, pot face multe, dar e destul? Fiecare dintre noi trebuie să se întrebe aceasta. Sper ca discuția noastră, fie ea și scurtă, va face acest lucru. Nu toată lumea e chemată ca aceste femei, să facă ceea ce au făcut ele. Au luat o decizie prudentă și au intervenit. Mulți oameni iau astfel de decizii în fața clinicilor de avort când intervin, intră într-o conversație, încearcă să ofere un sfat. Știm că în țara noastră sunt multe dificultăți, unele state au legi, zone sigure. Nu poți trece mai departe să sfătuiești pe trotuar sau pe drum, există multe lucruri care îi împiedică, dar sunt oameni care trec de acea linie și iau aceste decizii din cauza situației din fața lor. Îi apreciez foarte mult. Există mulți oameni care au fost arestați de multe ori, riscând în situații foarte grele. Este atât de real.
T. W.: Au trecut un anumit prag, o anumită distanță față de ușă.
Părintele Shenan Boquet: Exact. Și nu numai la noi în È›ară. HLI este un apostolat global, avem de-a face cu tot felul de legi în lume È™i vă pot spune, ÃŽn Australia, în Noua Zeelandă, în State, industria avortului a avut succes È™i ne-a împiedicat. PriviÈ›i la celelalte țări È™i vedeÈ›i cât de greu poate fi pentru cei care susÈ›in viaÈ›a. De curând a trecut o lege în Noua Zeelandă care a întărit această restricÈ›ie. E mereu în faÈ›a noastră. Ce putem face în această privință. Am adus cu mine un document cu care È™tiu că ascultătorii noÈ™tri sunt familiarizaÈ›i, Evanghelia vieÈ›ii (Evangelium Vitae). Dacă nu vă e familiară, iată È™asa voastră, v-o prezint. Este o enciclică de bază a lui Ioan Paul al II-lea. Mă voi axa pe partea a doua. ÃŽn multe din scrierile lui Ioan Paul, fie o exortaÈ›ie apostolică, precum Familiaris consortio, fie această enciclică, de cele mai multe ori Sfântul Părinte încheia cu un apel la acÈ›iune, un plan pastoral, ceva care ne cheamă, ne angajează. ÃŽn paragraful 95, aproape de final, Sfântul Părinte mă provoacă pe mine cititorul. Ce să fac? ÃŽn ce să mă implic? El începe prin a-l cita pe Sf. Paul: „noi suntem lumina lumii“ care îl citează pe Isus care ne spune: voi sunteÈ›i lumina lumii È™i sarea pământului. Ce înseamnă asta? Sfântul Părinte ne aminteÈ™te că am fost trimiÈ™i, am fost chemaÈ›i. ÃŽnainte să continue cu o rugăciune È™i reflexie despre Sfânta Fecioară, chiar la sfârÈ™it, termină prin a ne spune că această Evanghelie a vieÈ›ii este încredinÈ›ată fiecăruia dintre noi. Fie că suntem creÈ™tini sau nu, acest mesaj pentru viață este pentru fiecare dintre noi. Sfântul Părinte spune foarte clar că nimeni nu rămâne pe alături, adică indiferent. Cred că aceasta este prima provocare a sprijinului: înÈ›elegerea principiului solidarității: că eu sunt păzitorul fratelui meu, bunul samaritean. Să admitem că există femei care cred că acesta e singurul mod în care își pot rezolva această problemă. Eu trebuie să fac un pas în față. Pe scurt, legea „heartbeat“ (bătaia inimii) din Texas: am scris de câteva ori despre asta È™i am mai vorbit È™i noi în podcast, dar în unul din articolele mele recente, am felicitat statul Texas care nu doar că e solidar, È™i apără viaÈ›a umană – desigur aÈ™ vrea să fie 100% È™i vom ajunge acolo – ceea ce au făcut este că au fondat cu 100 de milioane de dolari pentru a-i ajuta pe cei care lucrează cu femei aflate în această situaÈ›ie, să le ofere cu totul altă perspectivă, să le sprijine să-È™i păstreze copilul. Din câte È™tiu, e singurul stat care a făcut asta. Provoc pe oricine ascultă È™i lucrează în guvern, vă cer ajutorul. Acesta este un stat care sprijină viaÈ›a, nu doar prin lege, ci È™i prin practică. 100 de milioane de dolari nu e mărunÈ›is, e o sumă substanÈ›ială care poate fi folosită pentru a face bine, pentru sprijinirea femeilor, sprijinirea familiilor. Este grozav. Ioan Paul cere acesta statului, îl provoacă să vadă că e datoria sa să protejeze viață. Acea lege din Texas face acest lucru. Nu È™tiu sigur cum au scris asta în legea lor, dar 100 de milioane de dolari au fost direcÈ›ionaÈ›i pentru aceasta. Mi-ar place să văd aceasta dublându-se. Acestea fiind zise, mă întorc la mine. Pentru toÈ›i cei care ascultăm, trebuie să ne întrebăm: cum mă implic eu în acest discurs? Aici la HLI am vorbit cu personalul: deseori oamenii nu se pot implica fizic, nu au abilități pentru a interacÈ›iona aÈ™a cum facem noi la HLI, dar prin donaÈ›ii, rugăciune, sprijin, ei apăra viaÈ›a, susÈ›in o misiune care apără viaÈ›a. Este o modalitate de implicare È™i mulÈ›i fac asta în dieceze, în state, sprijinind organizaÈ›iile pro viață, campaniile 40 de zile pentru viață, centre locale, acesta e un sprijin, este un mod grozav de a ajuta. Apoi sunt oameni precum femeile despre care am vorbit în articol, care stau în faÈ›a clinicilor unde se fac avorturi, care nu doar că se roagă, ci sunt gata să intervină, să se implice în discuÈ›ie. Nu toÈ›i pot face asta, dar eu am scuze. Este primul lucru. AÈ™ putea spune că nu e pentru mine. Poate nu e darul meu, dar nu pot È™ti sigur fără să mă întreb pe mine, pe Dumnezeu în rugăciune, pe îndrumătorul spiritual. Acolo ar trebui să port astfel de conversaÈ›ii. Maica Tereza la care mă gândesc adesea, în cardea Cardinalului Sarah, „Puterea tăcerii“ vorbeÈ™te despre o poveste frumoasă a unui tânăr preot față de care Maica Angelica avea o devoÈ›iune specială. Pe scurt preotul a întrebat-o pe Maica Tereza ce să facă? A început o litanie cu lucrurile pe care le face, iar Maica Tereza îi spune: niciodată nu e de ajuns. Nu am uitat niciodată acele cuvinte È™i e adevărat. La aceasta m-am gândit când am scris articolul. Niciodată nu e de ajuns. Acei 115 copii nu ar fi trebuit niciodată să se afle într-o astfel de situaÈ›ie. 115 mame care au luat acea decizie nu ar fi trebuit niciodată să se afle în acea situaÈ›ie. Acele trei doamne, inclusiv cel care a preluat gunoiul, nu trebuiau să se afle în acea situaÈ›ie. Căci nu ar trebui să fim acolo. De ce suntem acolo? Nu am făcut destul. Niciodată nu e destul. Ioan Paul la paragraful 95 vorbeÈ™te despre aceasta. ÃŽntreagă enciclică vorbeÈ™te despre principiile È™i protejarea vieÈ›ii umane. Spre final, foarte frumos, Ioan Paul spune că suntem păstori, acesta e mesajul, acestea sunt principiile, învățăturile, acum ce facem cu ele? Asta a făcut el: a mutat conversaÈ›ia. Aceasta e învățătura, aceasta s-a întâmplat între cultura vieÈ›ii È™i cultura morÈ›ii. Din aceste motive a avansat cultura morÈ›ii È™i merge spre final: acum suntem trimiÈ™i. Isus a trimis apostolii. Suntem trimiÈ™i să evanghelizăm. Trebuie să ne întrebăm cum facem asta. Sper ca fiecare din cei care ascultă acum È™i citesc articolul să se opreaască È™i să întrebe acelaÈ™i lucru. Pot să vă spun că încă mă rog ce aÈ™ putea să mai fac. Ce mai pot face? De multe ori oamenii spun: poÈ›i să îmi dai exemple sau idei despre ce aÈ™ putea face? Cum pot influenÈ›a pozitiv? Trebuie să îți cunoÈ™ti abilitățile, capacitățile, limitele. Există oameni grozavi care au îndemânări care pot face mult mai mult. Când vorbesc de oameni care fac lobby pentru viață, sunt oameni cu multe înzestrări, cunoÈ™tinÈ›e, foarte articulaÈ›i, puternici în sensul că È™tiu să se implice în conversaÈ›ie, să angajeze oameni care se află în poziÈ›ii importante pentru a avansa cauze, agende care nu sunt în naraÈ›iunea statului. Există oameni care au aceste abilități. Avem oameni care apără viaÈ›a prin lege, avocaÈ›i, secretari. Am lucrat cu legislatori, oameni care stau în Parlament, chiar la nivel naÈ›ional, nu sunt implicaÈ›i doar în stat, ci È™i în comunități, în parohii. Am lucrat câțiva ani cu o femeie din Congres care promova mesajul pro-viață. Trebuie să continuăm să ne întreb ce putem face mai mult. Ted, noi am vorbit înainte de podcast: suntem chemaÈ›i să facem ce au făcut aceste doamne? Poate. Trebuie să ne întrebăm: ce fac? Mă gândesc la Jorge Sorano. Lucrăm cu el din 1970 când Jorge È™i soÈ›ia sa Magdalena l-au întâlnit pe fondatorul nostru, pr. Paul Marx în anii 70. El È™i-a întrebat soÈ›ia: ce facem? Erau deja implicaÈ›i. El era procurator, în acele zile s-a întors la È™coală pentru a-È™i consolida cunoÈ™tiinÈ›ele de teologie È™i învățătura Bisericii. A obÈ›inut un masterat în bioetică pentru a-l ajuta să sprijine această cauză. A continuat să se întrebe aceasta. Acum sunt peste 160 de centre pentru femei însărcinate în America Latină, slujind femeile, copiii È™i familiile lor datorită lui Jorge È™i Magdalenei care È™i-au pus această întrebare. Aceasta urmăresc. Poate ascultătorii se vor întreba: trebuie să fondez un centru pentru mame însărcinate? Nu. Dar poate. Există atât de multe lucruri pe care le-am putea face. Provocarea este să privim la aceste situaÈ›ii, precum femeile de care vorbesc în articol. Au luat o decizie prudentă în acel moment, prevăzătoare aÈ™ spune, să intervină în modul în care au făcut-o. Cred că aceasta e provocarea cu oamenii care stau pe lângă clinile unde se fac avorturi, care intervin în modul cerut de caz. Nu ar fi făcut asta în altă situaÈ›ie. E nevoie de multă înÈ›elepciune, rugăciune, deschidere la miÈ™cările Spiritului lui Dumnezeu care ne îndeamnă, ne mână, ne călăuzeÈ™te, ne ajută să facem lucruri pe care nu credeam vreodată că le putem face. Cred că aceasta e provocarea lui Ioan Paul. VorbeÈ™te chiar È™i de educatori È™i profesori în învățământul catolic. Vorbim noi despre asta aÈ™a cum facem noi aici? MulÈ›i care găzduies podcasturi, catolici sunt foarte implicaÈ›i în această miÈ™care, dar câți oameni, catolici buni, care nu au auzit niciodată de Evanghelium Vitae, care niciodată nu i-au citit paginile. Am vorbit despre Humanae Vitae, enciclice mici de care oamenii se plâng dar pe care nu le-au citit niciodată. Cum putem crea ceva când nu È™tim ce spune? Asta e ceea ce eu inserez în pastoraÈ›ie, în cateheză, dar È™i în parohii. Ioan Paul nu vorbeÈ™te numai despre avort, ci È™i despre eutanasie, toate problemele care afectează demnitatea umană, orice nu respectă fiinÈ›ele umane este adresat aici. Spun asta ca oamenii să nu creadă că e vorba numai de avort. Nu este. El priveÈ™te la problema iniÈ›ială, dar o deschide pentru ca noi să o vedem pe toată. Mă întorc la ce am zis mai devreme: ce fac eu? Putem vorbi de a lucra cu persoane care se află în hospice. O altă problemă azi care se află în aria culturii morÈ›ii căci, din păcate, mulÈ›i oameni sunt trataÈ›i din punct de vedere utilitar. Este un loc în care oamenii își pot implica abilitățile, pot interveni pentru cei vârstnici, bolnavi, pe moarte. Dar ce-ar fi să îi apărăm pe cei cu sindromul Down? Ne uităm în Marea Britanie, în Olanda È™i în alte părÈ›i ale lumii că deseori un copil diagnosticat cu sindromul Down este avortat. Cum îi apărăm pe cei fără voce? Sunt atât de multe căi, Ted în care putem discuta acest subiect. IntenÈ›ia mea cu articolul, cu acest podcast este de a atinge conÈ™tiinÈ›a fiecăruia care ascultă È™i să facă ceea ce fac eu. Ce fac eu? Ce mai pot face? Acest caz m-a îndemnat să scriu articolul, m-a supărat, m-a făcut să mă oripilez din nou. Trebuie să vedem adevărul aÈ™a cum e. Sunt recunoscător pentru asta, că a fost expus, totuÈ™i mă supără atât de mult. De fiecare dată când aud de avort, mă gândesc la ce am mai fi putut face. Am fi putut face mai mult să-i dăm acestei persoane È™ansa să facă lucrurile altfel? Ne întoarcem la Texas. E un exemplu, nu perfect, dar trebuie să continuăm să facem aceasta. ÃŽmi amintesc de o altă misiune din Huston, la parohia Sf. Mihael, lângă Galerie. Când eram copil, tatăl meu lucra în industria uleiului ca căpitan, conducea bărcile pe Mississippi È™i alte râuri. Văzând parohia Sf. Mihael, am văzut panoul. DeÈ™i diferit, e încă acolo. Sponsorizat de parohie dar È™i de Cavalerii lui Columb: pentru orice femeie care se află în dificultate suntem aici. Acea parohie spune: suntem aici să vă ajutăm, avortul nu ar trebui să fie o soluÈ›ie. ÃŽn inima Hustonului, aproape de unul din cele mai mari malluri, oamenii trec pe acolo tot timpul, e un bulevard foarte cunoscut. Mereu m-a atins acel panou, ca È™i copil, adolescent înspre adult, acela era o mărturie, e o poveste pozitivă. Cât de mulÈ›i au fost ajutaÈ›i de acea parohie, de acei oameni? Dacă multiplicăm aceasta în È›ara noastră, în lume, facem o diferență È™i avem impact. Chiar dacă e unul singur, există atâtea de făcut. Dar unul este inacceptabil. DiscuÈ›ia e că nu facem destul, niciodată nu facem destul. ÃŽntr-un mod critic, ca Biserică, ca parohie, dieceză locală, oameni de credință, oameni pentru viață, acest lucru ar trebui să ne supere. Ce mai trebuie să facem? Sper că articolul va realiza acest lucru: o chemare la arme, la credință, la a păși înainte.Â
T. W.: Ați pomenit o notă de la finalul exortației. Suntem chemați la acțiune, rugăciune și muncă, ceva contemplativ și ceva activ, Marta și Maria. După cum ați menționat, poate fi o tendință pentru unii ca acțiunea să fie pe primul loc și de aceea ați spus chemare la arme. E păcat că trebuie să spunem, dar e o problemă atât de emoționantă și pasionantă, au fost răspunsuri nepotrivite în trecut, a lupta la foc cu foc, două rele nu fac un bine. Poate putem discuta puțin despre asta. Poate există lucruri pe care le putem face, poate considerate de oameni drastice, poate ilegale într-un fel, dar niciodată imorale.
Părintele Shenan Boquet: Să vorbim despre consilierea pe trotuar. Nu voi numi un stat pentru că legile diferă, se schimbă. Cunosc câteva state care a aceste zone-balon, unde un cunosc personal oameni care trec de acea limită È™i care au fost arestaÈ›i de multe ori. Cred că sunt exemplu că acel om trebuie să decidă pentru sine. Eu nu pot decide pentru altcineva. Fiecare trebuie să decidă. Legea e lege, spune că nu ar trebui să fii mai aproape decât atât. Dar È™tim că avem de-a face cu ceva nedrept, uciderea unui copil nevinovat e o lege nedreaptă a țării noastre. Sper că se va schimba curând. Este o lege nedreaptă È™i trebuie să recunosc că este ceva mai important aici, viaÈ›a acelui copil È™i a mamei lui. ÃŽn acel moment trebuie să decid dacă o urmez È™i cei mai mulÈ›i se opresc la acea limită, dar ar putea fi un moment în care ceva îi miÈ™că, ceva ce acea mamă a spus: e ceva acolo, trebuie să continui. Este un moment dificil. Cunosc oameni care fac asta zilnic, unii din asociaÈ›ii noÈ™tri HLI, care a fost cu noi pentru mulÈ›i ani, e încă cu noi dar nu ca director. Acum face practică în consilierea familiilor ceea e ce minunat. E încă implicat pentru viață. Johannes a fost arestat de 10 ori în Viena, stând în faÈ›a unei clinici de avorturi pe care o consider una din cele mai rele care s-a închis acum datorită activiÈ™tilor noÈ™tri care au rămas acolo, au dat mărturie pentru viață. Cunosc multe cazuri, Ted, mulÈ›i din acei oameni care au fost brutalizaÈ›i ca consilieri, provocaÈ›i să depășească limita, să reacÈ›ioneze. Este un video cu unul din prietenii noÈ™tri acolo care a fost prins. ÃŽl împingeau, îl provocau, cu motiv. A acceptat totul. Mă gândesc la mine, când am văzut acel video eram atât de supărat. Oare aÈ™ putea face eu asta? AÈ™ putea sta acolo È™i să nu spun aÈ™a cum vor ei? Până la urmă au renunÈ›at. E nevoie mult curaj. Am eu acest curaj? AÈ™ putea da o replică? Dar nu acesta e răspunsul. Lucrurile trebuie luate caz după caz, situaÈ›ie după situaÈ›ie È™i trebuie să îți cunoÈ™ti propriile daruri È™i capacități. Ceea ce tocmai ai spus este foarte important: două rele nu fac cât un bine. Erau unii care credeau că ar trebui să luăm viaÈ›a unui doctor care face avorturi È™i astfel am salva mai mulÈ›i oameni. Nu, este incorect. Trebuie să recunoaÈ™tem că există limite morale È™i acele limite sunt clare. Dacă citim Evangelium Vitae, Ioan Paul vorbeÈ™te despre acest lucru È™i ne spune foarte clar care sunt limitele È™i principiile noastre, cum le ghidăm È™i cum răspundem È™i cum trebuie să reacÈ›ionăm. Nu există un manual de utilizare. Dacă se întâmplă A, facem B. Nu, e nevoie de principii. Asta a făcut Biserica, a pus principii. Principiul e legea lui Dumnezeu, „să nu ucizi“. Desigur, trebuie să admitem că este o mare crimă care are loc în acea clădire, cu acel om. Asta e ceea ce ne îndeamnă să fim acolo în acel moment. Asemenea lui Johannes, uneori trebuie să mergi acel kilometru în plus. Eu însumi am fost în locuri în care am stat în solidaritate cu oameni care dădeau mărturie È™i am văzut cu ochii mei cum oamenii erau arestaÈ›i, căci au stat în faÈ›a uÈ™ii sau pentru că au format un lanÈ› uman cu mâinile lor, încercând să blocheze intrarea, ceea ce era ilegal, dar au stat acolo. Eram È™i eu la capătul rândului, dar nu am fost cel arestat, dar primii cinci au fost, căci erau chiar în faÈ›a uÈ™ilor. Când alÈ›ii au încercat să ia locul celor arestaÈ›i, acest lucru a creat dificultăți poliÈ›iei etc. Acestea sunt exemple care au loc zilnic. Vreau să mulÈ›umesc tuturor celor care sunt deja implicaÈ›i, care sunt activi. Pentru cei care se întreabă: ce aÈ™ mai putea face? AÈ™ sugera: vorbeÈ™te, găseÈ™te un prieten care-È›i împărtășeÈ™te inima, mintea È™i sufletul È™i întreabă-l ce ai putea face, cum l-ai putea ajuta. Eventual vorbeÈ™te cu un prieten pro-viață care e deja activ, cu îndrumătorul spiritual, dar aÈ™ spune că trebuie să te cunoÈ™ti pe tine. Vreau să vă împărtășesc acest caz – nu dau nume – dar era vorba de un domn care se ruga, se îndrepta spre consiliere, sprijin. ÃŽntr-o zi a fost prea emoÈ›ional pentru el, a trecut limita, dar într-un mod bun. A lăsat emoÈ›iile să scoată ce e mai bun din el, dar a avut raÈ›iunea să se retragă. L-am întâlnit È™i mi-a spus: vreau să mă implic, dar sunt atât de supărat zilele acestea, atât de nervos de ceea ce văd. I-am spus că e timpul pentru o pauză, să dea înapoi, să se regrupeze. Ted, ceea ce ai spus înainte, această parte de discuÈ›ie este să ne întoarcem la rugăciune. Propun să ne întoarcem la rugăciune, desigur, să ne rugăm mereu, mereu, mereu. Pentru el, poate era greu în acel moment, nu È™tiu, abia atunci am intrat în discuÈ›ie, dar recomandarea mea e să dăm înapoi, să ne reîmprospătăm, să vorbim cu îndrumătorul spiritual, confesorul, cu un lider pro-viață. Apoi l-am întrebat: ce lucrezi? Mi-a zis: mereu am vrut să ajut (era un director de È™antier) care lucra de o vreme cu centre pentru femeile însărcinate. AÈ™ putea să le renovez, să ne îngrijim de canalizare, de reÈ›eaua electrică, să le îmbunătățesc condiÈ›iile (astfel să ajute femeile, copiii, familiile). Oare aceasta ar face vreo diferență? Desigur. Atunci a ieÈ™it din linie pentru un moment, dar a continuat să susÈ›ină cauza pro-viață. ÃŽncă mai vorbesc cu el uneori, în cele din urmă, s-a întors. Acum le face pe amândouă. Dar a avut nevoie să își împrospăteze spiritul, să nu fie prins în acea emoÈ›ie care poate fi foarte reală, aÈ™a cum am spus la începutul podcastului, Ted. Poate fi un loc întunecat, un loc dificil, plin de emoÈ›ie, iar dacă nu suntem călăuziÈ›i de spiritul lui Dumnezeu, dacă viaÈ›a de rugăciune nu e foarte puternică È™i ancorată, dacă nu suntem conduÈ™i de relaÈ›ia cu Domnul nostru Isus Cristos, care e cel care ne trimite în misiune, este misiunea Lui, ministeriul Lui. Dacă uităm asta È™i ne bazăm numai pe noi, crezând că „e munca mea“, este periculos. Pierdem din vedere aceasta. Trebuie să ne retragem È™i să ne concentrăm. Ceea ce aÈ™ încuraja, È™i ce obiÈ™nuiam să fac, în munca pro-viață, fiind catolici, avem sacramentele, liturgia, desigur, avem Sfânta Liturghie. Am putea să ne rugăm Breviarul. Adunăm lideri, vorbim, ne rugăm împreună. O facem periodic. Dacă Domnul nu ar zidi casa, în zadar ar trudi cei care o zidesc. E foarte important. Nu e lucrarea mea, precum sprijinirea HLI. Nu este a mea, este a lui Dumnezeu. E lucrarea sa È™i sunt foarte bucuros È™i onorat că o pot sluji. Trebuie să ne amintim mereu de acest lucru. Ce aÈ™ spune, închizând acest segment, pentru a sta în faÈ›a centrelor de avort în rugăciune È™i consiliere, e necesar să fim înrădăcinaÈ›i. De multe ori, fiind confruntaÈ›i, nu de femeile care vin – uneori poate fi emoÈ›ionant – dar de multe ori sunt cei care susÈ›in avortul acolo. Ei stau în faÈ›a ta È™i încearcă să te provoace. Trebuie să fi relaxat, recules. Niciodată nu am reacÈ›ionat, cred că niciodată nu am trecut limita, dar uneori am plecat foarte trist È™i supărat pe acea persoană, dar când mă întorc în rugăciune, mi se reaminteÈ™te că sunt chemat să iubesc acea persoană, să îmi pese de acea persoană. De aceea mă aflu acolo, de aceea sunt toÈ›i acei oameni acolo, dar învăț asta în rugăciune, mergând înapoi la cel care m-a iubit pe mine mai întâi. Mi se aminteÈ™te că aceasta e ceea ce terbuie să fac. Această pledoarie este un cerc complet, nu e frânt. ÃŽncepe cu iubire È™i se termină cu iubire. Iubirea de sprijin înseamnă intervenÈ›ie, recunoscând că Dumnezeu a iubit atât de mult lumea încât a intervenit. Asta mă face È™i pe mine să intervin. Despre aceasta e vorba. Cred că e un moment grozav pentru noi azi, care ascultăm, sper că unii oameni vor pleca după ce au ascultat acest podcast È™i vor spune ok. Hai să aduc asta în rugăciune È™i să ofere la ce e înaintea lor. Cunosc oameni care au ascultat o predică È™i au fost miÈ™caÈ›i. Oameni care s-au întâlnit la cafea: ce faci sâmbătă? Te-am văzut plecând în fiecare sâmbătă la 7. Nu lucrezi sâmbăta, nu, Bob? Nu, merg să mă rog la clinica de planificare familială la câteva blocuri de aici. Ce? Sunt atâtea feluri în care oamenii află despre asta È™i sper că acest podcast va face asta, va atinge inimi. Sper că oamenii vor citi acest caz, mă bucur că a fost demascat, sunt dezamăgit că avem astfel de cazuri, e foarte dureros, dar sunt recunoscător că a fost expus. Trebuie să apărăm, să nu fie îngropat, să ne asigurăm că acest caz nu dispare. Știm asta cu alÈ›i doctori care au realizat avorturi, cu care ne-am confruntat de-a lungul anilor, care nu doar că au făcut avorturi, ci È™i alte lucruri pentru a ascunde ceea ce au făcut care din punct de vedere legal sunt ilegale. Trebuie să menÈ›inem această discuÈ›ie, să arătăm că e greÈ™it. Avortul e greÈ™it, e imoral, e rău, e violent, o viață se pierde de fiecare dată. Nu trebuie să uităm asta niciodată. Trebuie să facem mai mult pentru a ajuta femeile să își dea seama că nu ăsta e răspunsul. Asta e chemarea noastră, suntem lumina lumii, să lăsăm lumina să strălucească ca toÈ›i să vadă. Mă rog pentru toÈ›i cei implicaÈ›i în acest caz, mai ales pentru doamnele implicate. Știm asta deja, de la David Daleiden È™i mulÈ›i alÈ›ii. Când te expui, vei înfrunta direct duÈ™manul. Diavolul nu dă înapoi, el continuă să împingă. De aceea aici e vorba È™i de un război spiritual. Asta iubesc la podcastul nostru, Ted. Vorbim de ambele părÈ›i, vorbim de realitate, de lucruri concrete, dar avem È™i certitudinea că e este o luptă spirituală.Â
T. W.: E vorba de rugăciune È™i acÈ›iune. E o viață catolică, o combinaÈ›ie a celor două. Grozav. Vreau să mă întorc la Fulton Sheen, el predica despre faptul că dacă Biserica se roagă foarte mult, dar ignoră omul de pe stradă sau oricare ar fi fost problemele din vremea aceea, acest lucru nu este creÈ™tinesc, nici să mizăm numai pe acÈ›iune, uitând de rugăciune, de adoraÈ›ie. E nevoie de ambele.Â
Părintele Shenan Boquet: Doctorul Brian Cloves, unul din personalul nostru, un mare avocat pentru viață, de zeci de ani. Spunem deseori de asta când vorbim de activism, în misiune, e parte din antrenament È™i învățătură. Dumnezeu pe primul loc, familia pe al doilea, pro-viață pe locul trei. Când ieÈ™im din această ordine ceva se întâmplă. Oamenii ar putea înÈ›elege greÈ™it, nu am timp să explic totul. Să ne gândim pentru un moment: Dumnezeu e Dumnezeu È™i merită toată lauda È™i mărirea, merită întreaga mea ființă, 100% din mine. Dacă sunt căsătorit, vocaÈ›ia mea e familia. ÃŽn acea vocaÈ›ie sunt chemat să mă dau pe mine cu totul, lucrării lui Dumnezeu, poate fi un program pro-viață, pro-familie, cu săracii, indigenii, multe moduri de slujire a umanității (înapoi la Ioan Paul, Evangelium Vitae). Slujirea vieÈ›ii umane. Dacă acesta devin primul meu scop, È™i familia mea suferă, relaÈ›ia mea cu Dumnezeu suferă, ceva nu e în regulă. Atunci È™i apostolatul meu pro-viață va suferi, cel puÈ›in nu voi lua decizii bune. Este nevoie de echilibru. Dumnezeu pe primul loc, să îl iubesc cu toată inima, mintea È™i sufletul, totul să îl iubească pe Dumnezeu. Să îi dea lui Dumnezeu ce e al Lui pe drept, adică persoana mea, creată după chipul Său. Dacă vocaÈ›ia mea e la căsătorie, iubirea față de soÈ›/soÈ›ie, copii, familie. Prima mea vocaÈ›ie, în ceea ce Dumnezeu m-a chemat să slujesc, această capacitate. Cunosc oamenii foarte activi în misiunea noastră È™i familiile au suferit din cauza asta. E grozav că au fost implicaÈ›i dar există È™i această responsabilitate, datorie. E nevoie de echilibru, când lucrurile nu sunt în echilibru, toate suferă. Ca o masă cu trei picioare. Scoate unul, celelalte ar putea să reziste o vreme, dar în cele din urmă masa se va prăbuÈ™i. Doctorul Brian vorbeÈ™te despre asta tot timpul. Nu vreau să atrag atenÈ›ia prea mult asupra acestui lucru, doar să spun că acesta e echilibrul. Dacă Domnul nu ar zidi casa, totul e în zadar. Â
T. W.: E în zadar.
Părintele Shenan Boquet: Gândește-te la asta, cred că e o rugăciune frumoasă. Meditează la acel verset din Scriptură, să fie acela ghidul. Dacă Domnul e cel care umple cupa, atunci totul cade la locul potrivit, dar aceasta nu se va întâmpla dacă balanța se dezechilibrează. Acesta e pericolul. E un moment să îmi amintesc și mie. În 99% din articolele mele închei cu un apel la rugăciune, îmi reamintesc mie că aceata e munca lui Dumnezeu. Trebuie să ne rugăm și să cerem. Domnul spune: „Cereți și veți primi, căutați și veți găsi“. Continuăm să batem. Este o imagine cu care mie îmi place să mă rog, e mica mea imagine personală cu care mă rog zilnic. Nu mă ridic la nici o poziție de glorie aici. De multe ori, la rugăciunea de seară mă gândesc la armură. Am vorbit de multe ori în podcast, să ne îmbrăcăm cu armele lui Cristos, cum spune sf. Pavel. De multe ori mă gândesc în fiecare seară când termin Completoriul, îmi dau jos armura, iau micul ciocan și bat denivelările. Iau niște metal și umplu găurile, tot ce trebuie reparat și apoi o agăț în cui. Primul lucru dimineața e să o îmbrac iar și să plec afară, știind că va fi lovită din nou, în multe feluri. Iată-ne aici. Seara mă întorc, repet același lucru, știind că e munca Domnului. Mă ajută să îmi amintesc că nu pot face nimic singur, dar cu El totul e posibil. Așa știu, cu astfel de cazuri că am învins și vom învinge pentru că vom cuceri inimi. Asta e ceea ce îi înfricoșează atât de mult pe ceilalți. Deja au pierdut. În mod inevitabil au pierdut. Pentru că există legi, pentru că încă existăm, trebuie să mergem și să câștigăm inimi și minți. Prima inimă trebuie să fie a mea. E un mod minunat de a-mi aminti și a mă ține umil.
T. W.: Mulțumesc foarte mult, părinte, pentru reflecțiile dvs. astăzi, sper că le-am dat oamenilor ocazia să facă o pauză, să se gândească: ce aș putea face, un pas înainte, rugăciune și acțiune. Mulțumesc mult părinte și tuturor pentru vizionare. Dacă vizionați acest clip pe YouTube da-ți like și abonați-vă la canal, porniți notificările, dacă ne ascultați pe Apple, Spotify sau Amazon, vă rog să va abonați și să ne urmăriți. Continuați să trăiți Cultura Vieții, ne revedem săptămâna viitoare. Dumnezeu să vă binecuvânteze.