DonațiiAjutați-ne cu o donație, prin PayPal sau transfer bancar!

Despre tehnologii reproductive

Pr. Shenan Boquet, Human Life International (rezumat)

Mainstream media și-a creat un obicei ciudat de a publica știri pe nerăsuflate, care povestesc cum unii pastori creștini sau preoți catolici își învață congregațiile ceva ce creștinismul a învățat dintotdeauna, ca și cum ar fi de o importanță internațională.

În presă apar știri precum “O mamă din Cape Breton supărată deoarece un buletin de știri numește  fertilizarea în vitro imorală”. Ziarul parohial preciza că Biserica se opune fertilizării în vitro (FIV) și inseminări artificiale, deoarece “acestea disociază procrearea de actul prin care soții se dăruiesc unul altuia, introducând astfel dominarea tehnologiei asupra originii și a destinului persoanei umane.

Parohia a făcut referire la Catehismul Bisericii Catolice, paragrafele 2373-2377, publicat în anii 1990 și oricine care ar fi dorit să știe vreodată ce spune Biserica Catolică oficial despre FIV sau despre tehnologii de reproducere artificială ar fi putut să arunce o privire spre acele paragrafe în orice moment.

Dacă vă mirați că aceasta este o știre, nu sunteți singurul. “Preotul catolic predă învățătura catolică” este o noutate vrednică de a deveni o știre precum și cea intitulată “Papa este catolic”. Și mai ciudat este faptul că acea mamă “supărată”, menționată în știrea CBC nu este nici măcar membră a Parohiei sau nici măcar catolică! Este o femeie ne-religioasă care a avut un copil prin FIV, și care oarecum a dat peste buletinul de știri al Parohiei prin Facebook și a decis să fie jignită de aceasta și s-o acuze de “hate speech”.   

O gravă neînțelegere

Acest obicei modern specific de a reacționa la orice declarație despre principii morale ca fiind “hate speech” este profund îngrijorător. Oricum citind diverse articole despre acest buletin parohial arată cât de adâncă este neînțelegerea oamenilor față de ceea ce are Biserica de spus asupra acestei chestiuni și de câtă educație este nevoie.

“Nici un copil nu este imoral” a protestat o femeie, mamă a unui copil în vârstă de 20 de luni, conceput în vitro. Aceeași temă s-a repetat frecvent. Altă mamă, nici ea nu era catolică, a organizat un protest la biserică, spunând că ea protestează pentru a arăta că “acești copii nu sunt imorali și nici familiile acestora.”

Oricum, aceasta nu este o simplă neînțelegere a învățăturii Bisericii ci este poate neînțelegerea cea mai grav posibilă. Învățătura Bisericii nu doar spune că copilul conceput prin FIV este imoral ci pune întreg accentul pe protejarea drepturilor și a demnității copilului.

La paragraful 2378 citim: Copilul nu este ceva datorat, ci un dar. „Darul cel mai înalt al căsătoriei” este o persoană umană. Copilul nu poate fi considerat ca un obiect de proprietate, situație la care ar duce recunoașterea unui pretins „drept la copil”. În acest domeniu numai copilul are adevărate drepturi: acela „de a fi rodul actului specific al iubirii conjugale a părinților săi, precum și dreptul de a fi respectat ca persoană din clipa conceperii sale”[46].

Nu există copii imorali. Cei concepuți prin FIV sunt la fel de prețioși în ochii lui Dumnezeu precum toți ceilalți copii. Chiar dacă mijloacele prin care au fost concepuți sunt imorale, ei sunt iubiți de Dumnezeu și ar trebui iubiți la fel de mult de către noi. Biserica este îngrijorată de logica interioară a FIV și a tehnologiilor similare care conduc spre a vedea copilul mai degrabă ca un drept decât un privilegiu. Mai degrabă ca o marfă decât un dar; precum un obiect de cumpărat conform unei specificații mai degrabă decât acceptat și îmbrățișat necondiționat.

Episcopul Wayne Kirkpatrick din dieceza de Antigonish, Nova Scotia, a declarat: “Un copil conceput în vitro este binevenit de Dumnezeu și de către Biserică. Motivul pentru care Biserica se opune fertilizării în vitro este faptul că cuplul și copilul poate fi tratat ca o componentă a procesului de manufactură. Îngrijorare reprezintă pierderea embrionilor și utilizarea tehnologiei reproductive mai degrabă pentru selecție decât pentru creație. Învățătura Bisericii derivă din grija ei pentru copii și familii.”

Bine spus!

Problemele obiective cu FIV

Recent am aflat două întâmplări: 1. Un cuplu a hotărât să-și facă unul dintre aceste celebre  teste DNA pentru ei și pentru fiii lor. Oricum, când a ieșit rezultatul, au fost șocați. Testul a arătat că unul dintre fiii lor, care a fost conceput in vitro, nu avea nici o legătură biologică cu tatăl său. A reieșit că laboratorul a folosit spermă de la un alt bărbat, necunoscut, pentru crearea copilului. Cuplul a trebuit să împărtășească știrea fiului lor. În cele din urmă, au aflat și adevăratul tată biologic, care, la rândul lui, trebuia să spună celor trei copii ai săi că aveau un frate vitreg născut accidental într-o altă familie.

A doua întâmplare, similară, celei dintâi, a implicat o altă încurcătură într-o clinică FIV. Rezultatul era că două cupluri au purtat din greșeală copilul altui cuplu. Cuplurile au intrat la bănuieli doar în momentul nașterii când au constatat că copiii arătau atât de diferit față de ei.  Au aflat adevărul doar peste o lună. În acel moment părinții deja erau legați adânc de copiii pe care i-au purtat și i-au născut. Probabil copiii au fost confundați iar unul dintre cupluri a descris momentul când “lumea lor a început să se prăbușească!”

Aceste întâmplări sfâșietoare, șocante și tulburătoare sunt o consecință previzibilă a permiterii tehnologiei umane să invadeze atât de adânc în ceva atât de delicat și sacru precum generarea vieții umane.

Copiii trebuie concepuți, generați în mod exclusiv prin expresia fizică a iubirii dintre soț și soție. Prin FIV, oricum ar fi, mai degrabă tehnicienii îndeplinesc acțiunea care produce viața decât soțul și soția. Acest act se îndreaptă împotriva planului lui Dumnezeu pentru căsătorie și a modului prin care copiii trebuie să vină pe lume.

Un alt lucru important este faptul că procedura FIV deseori implică generarea unor embrioni multipli. Drept consecință, există literalmente milioane de embrioni congelați în laboratoarele de peste tot în jurul lumii. Exprimat științific, acestea sunt ființe umane unice, vii din punct de vedere genetic în cele mai timpurii faze de dezvoltare.

Eventual aceste ființe umane mărunte vor fi plasați în uterul mame respective cu speranța că cel puțin unul va supraviețui și va ajunge la termen pentru a fi născut. În cele mai multe cazuri cuplul dorește un copil, astfel că medicii omoară unul sau mai mulți copii în uter, determinând în mod arbitrar care copil va trăi, care va muri. Iar dacă se întâmplă, în timpul procedurii, ca unul sau mai mulți dintre copii să nu fie sănătoși sau nu se dezvoltă bine, viețile lor vor fi terminate, aruncate precum gunoiul. Copiii rămași, cei neutilizați vor fi ori uciși ori folosiți la experimente în timp ce alții vor fi congelați în nitrogen lichid pentru implantare sau experimente viitoare.

Acesta nu este un mod de a trata viața umană. Copiii nu sunt mărfuri de produs pentru nevoile sau pentru comercializarea adulților. Și indiferent de intențiile celor implicați, aceasta este imoral în mod grav, profund, intrinsec. Pur și simplu nu este nici o cale de a îndulci această realitate obiectivă. Deja doar din acest motiv, FIV trebuie respins ca fiind inadmisibil. 

Iar Biserica are datoria să-și avertizeze turma și cultura, îndepărtându-le de această practică, indiferent de preț.

Adaptare: Asociația Darul Vieții

Sursa: https://www.hli.org/2021/11/teaching-about-reproductive-technologies/?vcrmeid=JbVzh35c0kK3vv14JK8o7w&vcrmiid=IXcg0PBWz0KfQJ2tE8obDg