DonațiiAjutați-ne cu o donație, prin PayPal sau transfer bancar!

Care este diferența dintre contracepție și Planificarea naturală a familiei?

Contracepție versus Planificare naturală a familiei

Fiecare cuplu căsătorit are responsabilitatea unei practici pline de rugăciune a ceea ce Biserica numește ”paternitate responabilă”, referindu-se la numărul și distanțarea copiilor. Soții sunt chemați să exercite această responsabilitate cu generozitate acceptând darul vieții, cu prudență și evitând egoismul și indiferența. Chiar dacă copiii sunt darul suprem al căsătoriei, cuplurile catolice nu sunt obligați să aibe atâția copii cât ar fi posibil din punct de vedere uman. Rămânând mereu deschiși la posibilitatea unei noi vieți, cuplurile pot să aleagă amânarea unei sarcini, dacă au un motiv serios.

Dar cum poate un cuplu căsătorit să practice paternitatea responsabilă? În timp ce cultura noastră vede în contracepție cea mai bună cale de a ”planifica” o familie, Biserica catolică învață că alegând să te faci infertil prin contracepție este ceva iresponsabil și un ”rău intrinsec”. Cuplurile căsătorite sunt chemate să îmbrățișeze și să se deschidă în fața copiilor, care sunt un semn viu al iubirii lor. În loc să folosească contracepția, cuplurile care au un motiv serios să amâne o sarcină, pot să folosească o metodă bazată pe conștientizarea fertilității și apoi să aleagă abținerea de la actul conjugal atunci când există probabilitatea să apară o sarcină. Dacă este folosită cu intenția corectă, planificarea naturală a familiei (PNF) este pe deplin spirjinită de Biserica Catolică și poate fi o cale eficientă și minunată pentru un cuplu căsătorit de a îmbrățișa în mod responsabil darul căsătoriei.

Poate vă întrebați, care este diferența dintre metoda ”naturală” și cea medicală sau de barieră? Oare scopul nu e același? Pentru a răspunde acestor întrebări justificate, putem compara utilizarea contracepției și PNF legat de probleme cheie precum sănătate, iubire și moralitate.

Mult mai bun pentru sănătatea femeii

Contracepția: revistele medicale au publicat nenumărate studii care indică efecte secundare nedorite ale contracepției. Se distinge riscul cancerului de sân pentru utilizatorii contraceptivelor orale: Organizația Mondială a Sănătății a identificat estrogenul ca fiind un carcinogen de clasa I (aceeași categorie precum țigările și azbestul). Riscul unui atac cerebral este mai mare pentru utilizatorii contracepției orale, după cum arată studiile: rate mai mari cu 50% până la 300%. ”Physicians Desk Reference” declară că este ”bine stabilit” că cheaguri de sânge reprezintă un risc semnificativ pentruf emeile care folosesc contracepția orală, iar FDA a avertizat în 2012 că noua generație a contraceptivelor orale comportă un risc de 2-3 ori mai mare de a crea cheaguri de sânge decât versiunile anterioare. Utilizatorii contraceptivelor orale se află într-un mai mare risc de atac de cord decât cei care nu le folosesc, și arterele lor formează plăci într-o rată mărită. Înainte de toate acestea, contracepția este folosită pentru a slăbi un sistem organic conceput în mod sănătos și funcțional, acționând împotriva organismului femeii.

Știind toate acestea, care bărbat ar dori ca soția lui sa-și asume aceste riscuri, mai ales atunci când există o metodă mai sănătoasă la îndemână?

PNF: Într-o cultură care este tot mai îngrijorată de un stil de viață natural și de toate produsele naturale, este ceva ironic să încurajezi o femeie ca să folosească steriodic sintetice dăunătoare atunci când există o alternativă cu totul naturală, deschisă față de viață și sănătoasă. PNF nu doar permite ca femeia să evite consumul unor medicamente deseori periculoase, ea este deseori folosită pentru identificare problemlor de sănătate care ies la iveală doar atunci când se acordă atenție mărită fertilității. De exemplu modelul Creighton de conștientizare a fertilității are o înregistrare lungă și crescătoare a semnelor de identificare a condițiilor premergătoare și netratate anterior. Soții ar trebui să se asigure că soțiile lor sunt sănătoase. Practica PNF este una dintre căile de a face asta.

Sexualitatea și noua viață

Contracepția: căsătoria și sexualitatea sunt daruri de la Dumnezeu prin care bărbatul și femeia se unesc în iubire și creează o viață nouă. Contracepția desparte în mod deliberat aceste semnificații intrinseci (uniune și procreație) de sex și dăunează însuși căsătoriei și partenerului. Precum a scris Papa Paul VI în Humanae Vitae, ”A te folosi de acest dar divin distrugând fie chiar parţial, semnificaţia şi finalitatea lui, înseamnă a contrazice natura bărbatului, ca şi cea a femeii, şi raportul lor cel mai intim; înseamnă deci a te împotrivi planului lui Dumnezeu şi voinţei sale!” (HV 13) Folosirea contracepției implică respingerea planului lui Dumnezeu și fertilitatea partenerului. Ea nu permite adevărata intimitate deaorece prin utilizarea contracepției soții se protejează unul față de altul și de rodul iubirii conjugale – copilul. Contracepția subminează dăruirea de sine față de soț și, atunci când se concepe un copil, deseori conduce la perceperea lui ca fiind ”un accident” care poate fi ”rezolvat” prin avort.

PNF: PNF este expresia unei deschideri profunde față de voința lui Dumnezeu pentru un cuplu și cuprinde ambele sensuri, cel unitiv și cel procreativ al intimității conjugale. Ea respectă legea lui Dumnezeu și planul său grijuliu și de asemenea reucnoaște că noi ”nu suntem arbitri surselor vieții, ci mai degrabă slujitorii planului stabilit de Dumnezeu.” PNF permite iubirea și dăruirea de sine față de soț și prin urmare îmbogățește și aprofundează iubirea dintre soți. Relația conjugală rămâne un adevărat act de viață și nu implică niciodată vreo acțiune împotriva unui copil potențial – cuplul nu se opune niciodată rodului iubirii lor și prin urmare ei sunt capabili să dăruiască și să primească darul de sine complet pe care și-l doresc.

Cultura și relațiile

Contracepția: Atunci când Papa Paul VI a scris enciclica sa Humanae Vitae, el a făcut patru preziceri care ar urma după a acceptarea la scară largă a contracepției: 1. o creștere a infidelității, 2. o scădere generală a moralității, 3. o pierdere a respectului față de femeie și reducerea ei la un obiect și 4. guvernele și-ar constrânge populațiile ca să folosească contracepția dacă vor simți că utilizarea lor ar promova ”binele statului”. (HV 17) Din păcate toate aceste previziuni s-au îndeplinit, întrucât mentalitatea contraceptivă care urmează acceptării ei la scară largă a condus la o cultură care înjosește femeia, deseori impune contracepția asupra cetățenilor săraci și mărește acceptarea societății față de avort și dependența față de acesta. Sfântul Ioan Paul II accentuează faptul că contracepția și avortul sunt roade ale aceluiași copac și sunt atribute ale ”Culturii morții”.

PNF: Marea majoritate a utilizatorilor PNF află că asta încurajează uniunea dintre soți care este pe deplin umană, deschide față de voința lui Dumnezeu și permite o totală dăruire de sine celuilalt. Implică sacrificiu și astfel aduce o mai mare apreciere față de soț și față de darul iubirii conjugale. Printre beneficiile pozitive PNF este faptul că sacrificiul ocazional în dormitor ajută la prevenirea pătrunderii egoismului în căsnicie și întreține o relație mai pașnică între soți care sunt mai capabili să rezolve sau să evite alte probleme. Mai departe, ea încurajează cuplurile să exprime afecțiune și iubire pentru celălalt pe alte căi decât cele sexuale și descurajează cuplul să se folosească reciproc ca obiect de plăcere. (vezi Humanae Vitae 21). Poate nu este nici o surpriză că studiile indică faptul că utilizatorii PNF mărturisesc o mai mare intimitate, satisfacție cu viețile lor sexuale și rate de divorț semnificativ mai scăzute decât utilizatorii contracepției.

Încă o comparație

În timp ce mult mai multe pot fi spuse de diferențele dintre PNF și contracepție, poate că o simplă comparație  ar ilustra problema separând avantajele care decurg din alegerile noastre referitor la nevoile umane de bază. Mulți oameni știu în mod intuitiv că o dietă sănătoasă este mai bună pentru un om decât bulimia – dereglarea prin care cineva regurgitează în mod intenționat mâncarea pentru a evita caloriile. Cel care mănâncă sănătos își folosește libertatea și controlul de sine pentru a alege în mod înțelept ceea ce mănâncă, în timp ce cel cu bulimie acționează dintr- noțiune coruptă a libertății care caută să scape de consecințele alegerii ei – ea separă avantajul gustului alimentului de aspectul său nutritiv.

În timp ce majoritatea dintre noi poate observa de ce asta este evident nesănătos referitor la mâncare, majoritatea dintre noi au pierdut înțelegerea intuitivă a faptului de ce contracepția este atât de nesănătoasă, chiar dacă contracepția și bulimia sunt nesănătoase din același motiv de bază. Ambele sunt foarte nesănătoase nu doar fizic, ci și pentru faptul că ambele reprezintă un abuz al libertății  bazat pe dorința de a avea un ”gust” bun fără consecințe. În cele din urmă, este limpede că, respingând finalul natural al acestor bunuri umane de bază precum mâncatul și sexualitatea, se produc rezultate foarte nesănătoase, atât fizice cât și spirituale. Și folosind virtutea cumpătării – de a nu abuza de un lucru bun – se aplică la fiecare mod prin care noi se satisfacem nevoile umane de bază.

Dacă căsătoria este vocația ta, atunci ești chemat la paternitate responsabilă. Uneori asta poate implica utilizarea PNF pentru a amâna nașterea unui copil sau pentru a obține o sarcină. Marea majoritate a cuplurilor care folosesc PNF descoperă că asta întărește căsnicia deoarece ea respectă libertatea, și cuplurile se regăsesc retribuite pe deplin pentru devotamentul lor atât față de Dumnezeu cât și al unuia față de altul.

Sursa: Human Life International, www.hli.org